pagina 1 ZES DENKENDE HOODDEKSELS
Een aanzet tot creatief denken




Introductie:

menuhoed Dit is een denkwijzer: een methode om vraagstukken vanuit verschillende gezichtshoeken te bekijken.

Nodig de deelnemers uit de zes denkhoeden op te zetten en daarmee bepaalde denkersrollen in te nemen; door in een rol te kruipen krijgt en voelt iemand de vrijheid om in die rol te denken.

De denkhoeden zijn kunstmatige voertuigen: een manier om nieuwe concepten voort te brengen.
Deze methode dient een doelgericht proces, elke deelnemer moet zich aan de spelregels conformeren om tot resultaten te komen.
Na de beschrijving van een kleur hoed, staat een denkopdracht bij iedere menuhoed



Index:

naar pag. 2 objectieve feiten en cijfers
naar pag. 3 het emotionele standpunt
naar pag. 4 negatieve aspecten
naar pag. 5 positieve aspecten, optimisme
naar pag. 6 nieuwe inzichten en denkbeelden
naar pag. 7 organiseren en aansturen


Deze denkwijzer bevat invoervelden voor het maken van notities. Momenteel is aan deze versie nog geen database gekoppeld. Helaas gaan deze notities daarom verloren zo gauw u naar een andere 'hoed' gaat. U kunt de pagina eventueel printen voordat u verder gaat. Klik daarvoor op een willekeurige plaats in het tekstscherm en daarna op de printbutton van uw browser. Aan een technische verbetering wordt nog gewerkt.

Een uitgebreide beschrijving van deze methode helder en creatief denken vind u in het boek:
'Zes denkende hoofddeksels'
Edward De Bono, 1993 Uitgeverij L.J. Veen
Digitale bewerking: Emil Roes